Perseguits de segona classe
En
l’època de la meva formació universitària, als anys vuitanta, encara
era de molt bon gust fer brometes sobre Aleksandr Solzhenitsyn. Se’l
considerava una mena de mentider o exagerat que deslluïa els dogmes
lluminosos del materialisme dialèctic (l’assumpció dels quals
condicionava, dit sigui de passada, el formar part o no de molts
departaments) Aquest tipus de brometes sobre el patiment aliè encara es
poden veure ara a l’inframón anònim i impune d’alguns blogs. Els
mateixos que fa trenta anys pensaven que el que feia Pol Pot s’havia de
“contextualitzar”, perquè formava part del camí cap a l’utopia, ara
relativitzen o fins i tot neguen la persecució contra els cristians que
s’esdevé a la majoria de països musulmans, en general en connivència amb
les autoritats locals. Això de ser progre té el seu punt, perquè no et
cal pensar gaire: hi ha una llista de coses que cal considerar bones, i
una altra on hi consten les que convé odiar, menystenir o ignorar. Ara
mateix, està passant una cosa molt greu, però com que està en aquesta
segona llista no hi cal patir. Si l’Ignacio Ramonet o el Noam Chomsky no
diuen res, és que no passa res. Res de res.
Però sí que passa. El 22 de setembre,
per exemple, un grup de musulmans radicals pakistanesos van matar
dotzenes de cristians quan anaven a l’església. El mateix ha passat, i
continua passant, dia sí i dia també, amb els coptes egipcis, o amb els
caldeus iraquians, o amb els ortodoxes que viuen a l’Orient mitjà, o amb
els nigerians, etc. Fins i tot convé recordar que aquesta persecució
musulmana a gran escala ha portat a la creació d’un país-refugi, el
Sudan del Sud. El total de damnificats, per força difícil de calcular,
suma segurament molts milions de persones i molts milers d’assassinats
annuals. Però com passava amb els vint milions de pèrfids
contrarevolucionaris que el socialisme real va reeducar al Gulag, no cal
perdre un minut pensant en ells. Total, alguna cosa deuen haver fet,
oi? Aquests tipus que volen anar a missa al Pakistan segur que són uns
fatxes. Segur, segur, segur! Passa una mica com amb els blancs que, pel
fet de ser blancs, ha hostigat Mugabe fins fer-los abandonar Zimbabwe:
segur que també eren tots uns neofatxes globals, defensaven el
patriarcat i l’homofòbia i estaven fets uns capitalistes de merda, i uns
nazis! Mugabe, en canvi, ja se sap que lluita pel benestar i la
igualtat de tots els éssers humans, i mai no ha posat la mà al calaix.
Segurament per aquesta raó, l’esquerra benpensant no ha dit mai ni piu
sobre la darrera persecució netament racista que s’ha produït en els
darrers temps. Ni piu.
El silenci en relació a l’hostigament de
la pràctica totalitat de les minories cristianes en el si del món
musulmà, o d’altres grups de persones, convida a reflexionar sobre les
institucions d’abast mundial que es dediquen a gestionar
professionalment la denúncia de determinats abusos. Des de finals de la
dècada dels 70, han mantigut una inèrcia ideològica que, increïblement,
ha arribat fins els nostres dies. Els casos d’Anesvad, Intervida i
tantíssimes ONG corruptes no ha ha servit per replantejar un model
professionalitzat i parafuncionarial de pseudosolidaritat, que gairebé
sempre consisteix en una mera desviació de fons públics cap a mans
privades. Nobilíssimes excepcions a banda, les causes que defensen o
apadrinen aquestes organitzacions són molt i molt selectives i, per
damunt de qualsevol altra cosa, han d’haver passat el filtre ideològic
corresponent.
Tornant al començament de l’article:
quan jo estudiava, hi havia moltes organitzacions que es deien
“cristians pel socialisme” –o similars- però no en vaig veure mai cap
que es digués “marxistes pel cristianisme” –o similars-. Mai. En aquest
país nostre, més d’algun hauria de començar a pensar seriosament en
aquesta paradoxa risible, i provar de recapitular amb un cert rigor
històric. Ja sé que abandonar de cop i volta els dogmes progres
injectats en vena deu provocar una síndrome d’abstinència increïble,
però resulta que al món encara estan perseguint i matant persones per
les seves creences religioses o altres qüestions. Identificar-los amb
les posicions cavernícoles de Rouco Varela, posem per cas, és
profundament injust. S’està hostigant i assassinant éssers humans
innocents i indefensos i, encara que no ho diguin l’Ignacio Ramonet o el
Noam Chomsky, aquesta injustícia diària forma part de la realitat, tot i
que no de l’actualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada