Mai se li farà prou justícia.
llegeixo aquest article d'EL NÚVOL.COM
Joan Salvat-Papasseit. L’intel·lectual
/ 12.10.2013
La literatura i els seus autors reclamen el reconeixement de la seva posició central dins de la construcció d’aquest projecte ciutadà i, alhora, europeístic, denominat Barcelona. Dins d’aquest nou marc de recerca, la conferència de Dominic Keown, professor de la universitat de Cambridge, sobre la figura de Salvat-Papassiet reconeixia el valor crític, social i ideològic de l’obra narrativa i poètica del poeta de la Barceloneta. Amb el títol de Poètica, revolució i ciutadania en Joan Salvat-Papasseit, el professor Keown explicitava, amb la mateixa honestedat que caracteritza l’obra del poeta, la necessitat de reconèixer, des d’una lectura textual i no pas biogràfica, Salvat-Papasseit com un “intel·lectual, un pensador de primer ordre, una gran figura ideològica”, en diàleg no només amb la Barcelona de principis de segle, sinó també amb una la configuració d’una Europa ferida per la Gran Guerra.
Dominic Keown va oferir una extraordinària conferència que, tot gravitant entorn de la figura de l’autor de Les conspiracions, es postulava com un exercici de metacrítica envers la tradició crítica catalana, una tradició caracteritzada per una interpretació biografista dels textos i que oblida, paradoxalment, la textualitat inherent a les obres. “És necessari un estudi transversal a partir de la filologia”, va comentar el professor de Cambridge, que, inscrivint la seva xerrada en el plantejament intel·lectual presentat pel professor Martí Monterde, va definir en Joan Salvat-Papasseit com un autor subversiu que va fer de la seva obra una crítica i una denúncia que, com senyala Dominc Keown, pot ser definida com explícitament social i ideològica. Tota l’obra de Salvat-Papasseit està impregnada d’una mirada crítica post-marxista de l’hegemonia social; el poeta barceloní refuta, en prosa i en vers, “l’establishment social” imposat, així com també el paper que el ciutadà estava cridat a desenvolupar. Amb una anticipada denúnica de caràcter gramscià, Salvat-Papasseit no abandona mai la subversió i la crítica; amb una atenta lectura dels textos, Keown desmenteix la tradicional interepretació de l’obra del poeta, la trajectòria del qual ha estat sempre interpretada a partir de la nota biografista de la malaltia. Tot responent a crítics com Josep Maria Castellet, Joaquim Molas o Dolors Oller, Dominc Keown considera un error dividir en dues etapes l’obra de Salvat-Papasseit i, sobretot, es mostra contrari a entendre la seva poesia com un escapisme o com una compensació de les limitacions causades per la malaltia.
Poemes como Amada, amada (1918) o Encara al tram (1921) són exemple de la mirada crítica del poeta, que, amb els seus versos, denuncia el falocentrisme que imperava en la societat i que impregnava, lògicament, la creació artística. Amb mirada falocrítica, Salvat-Papasseit denuncia, com anys després farà la crítica feminista Laura Mutley, la cosificació del cos femení, la consideració del “cos femení com una cosa desarticulada”, una cosa que té com a principal -única- qualitat el fet de “poder ser mirada”. La melangia, l’escapisme no configuren la darrera poesia de Salvat-Papasseit, la celebració de la dona, la crítica poetització de la vida quotidina no deixa mai d’estar present; l’atenta i lúcida lectura de Dominic Keown ens mostra un autor que, lluny de tot escapisme, introdueix en les seves obres temes socialment conflictius i denigrats per una literatura no inscrita en el realisme de tall positivista, com la violència de gènere, la prostitució, la repressió matrimonial i l’incest.
Dominic Keown ens recorda que Salvat-Papasseit és un intel·lectual, una figura ideològica que, a través de la seva literatura, participa en el diàleg intel·lectual, social i històric de Barcelona. No hi ha escapisme, sinó un ferm compromís envers la seva ciutat, la seva realitat més propera i, alhora, envers la societat que s’estava conformant més enllà de les nostres fronteres.
Nocturn per a acordió
Heus
aquí: jo he guardat fusta al moll.
(Vosaltres no sabeu què és guardar fusta al moll: però jo he vist la pluja a barrals sobre els bots, i dessota els taulons arraulir-se el preu fet de l'angoixa; sota els flandes i els melis sota els cedres sagrats. Quan els mossos d'esquadra espiaven la nit i la volta del cel era una foradada sense llums als vagons: i he fet un foc d'estelles dins la gola del llop. Vosaltres no sabeu què és guardar fusta al moll: però totes les mans de tots els trinxeraires com una farandola feien un jurament al redós del meu foc I era com un miracle que estirava les mans que eren balbes Vosaltres no sabeu què és guardar fustes al moll Ni sabeu l'oració dels fanals dels vaixells --que són de tants colors com la mar sota el sol: que no li calen veles. |
RES NO ÉS
MESQUÍ
RES NO ÉS MESQUÍ
A Josep Obiols Res no és mesquí ni cap hora és isarda, ni és fosca la ventura de la nit. I la rosada és clara que el sol surt i s'ullprèn i té delit del bany: que s'emmiralla el llit de tota cosa feta. Res no és mesquí, i tot ric com el vi i la galta colrada. I l'onada del mar sempre riu, Primavera d'hivern — Primavera d'estiu. I tot és Primavera: i tota fulla verda eternament. Res no és mesquí, perquè els dies no passen; i no arriba la mort ni si l'heu demanada. I si l'heu demanada us dissimula un clot perquè per tornar a néixer necessiteu morir. I no som mai un plor sinó un somriure fi que es dispersa com grills de taronja. Res no és mesquí perquè la cançó canta en cada bri de cosa. —Avui demà i ahir s'esfullarà una rosa: i a la verge més jove li vindrà llet al pit. |
PERQUÈ HAS
VINGUT
Perquè has vingut han florit els lilàs i han dit llur joia envejosa a les roses: mireu la noia que us guanya l'esclat, bella i pubilla, i és bruna de rostre. De tant que és jove enamora el seu pas —qui no la sap quan la veu s'enamora. Perquè has vingut ara torno a estimar: diré el teu nom i el cantarà l'alosa. |
Pregària
¿Quin plan teniu, Senyor, que feu que hom cregui en Vós en el dolor només? Jo us oblido el favor, pobre mesquí que sóc, per un bocí de pler. Si em rabejo en el son i odio el desconsol i amo l'oblit pervers, Vós així m'haveu fet! ¿Quin plan teniu, Senyor, si us dec dolor i pler? |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada