TRISTANY I ISOLDA
Compositor: RICHARD WAGNER
Intèrprets:
Isolda Nina
Stemme
Tristany Stuart Skelton
Brangane Ekaterina Gubanova
Kurnewal Evgeni Nikitin
Rei Marke René Pape
Melot Neal
Cooper
Director d’escena Mariusz Trelinski
Vestuari Marek Adamski
Cor i Orquestra del Metropolitan Opera
Director musical Simon Rattle
Dissabte 08 d’octubre de 2016
Cinemes Icària de Barcelona
|
|
(Apa! Començar la temporada del Metropolitan amb
Tristany i Isolda i amb aquest repartiment... cal veure si tota la temporada serà igual. De moment no anem bé, l’avinguda
Icària tancada per obres. Ara hem de baixar al carrer dessota, imagino que les
parades són paral·leles, en fi... que hi farem. Cal que entri, vaig justa de
temps. Mira hi ha l’A. la saludo i entro a la sala. (...) Quina sort tenir la
sala 8, no m’agrada gens la sala 10, aquí, a la 8, poca gent, cap remor, els
seients més amples, ho haig de recordar per la temporada vinent (...) Ja hi
som!!! La producció abans que la música, mira què... però si encara no hem
sentit ni una nota i ja tenim el radar en pantalla, punyeta!!! enlloc de deixar
que assaborim l’obertura una estona sense que res ens destorbi i engegar la
imatge uns minuts més tard, pam! ja d’entrada, ens prenen per rucs, deuen
pensar que ens avorrirem, en fi... embeina-t’ho . Mira... la primera escena és la sala d’estar d’un camarot
amb mobles anys ’60, no anem bé... em
penso que m’oblidaré de la producció i d’aquest Sr. Trelinski, que té nom de
camp de concentració, i em centraré amb la part musical. Què bé canta l’Stemme
però ha començar massa alta, clar que no m’estranya perquè el Rattle ha posar a
l’orquestra a punt d’ofec, si comença tant alta veurem si arribarà al final amb
condicions. Ostres!!! Què bé ho fa la Gubanova, si-si m’agrada molt, no cal
patir per aquesta cantant. Em molesta l’orquestra. A veure què tal ho fa el
Nikitin? Ho fa bé, és un bon baix-baríton, [ara ja ningú és una sola cosa, cal veure
com tot es justifica: contraalt, contratenor, baix-baríton...] però no trobo
que tingui una veu gaire personal. Carai!! Aquest tenor Skelton quina veu més
bonica té, no el conec, clar que tu no et pots nomenar wagneriana i potser és
una celebritat, però bé en tot cas cal esperar el tercer acte que és el moment
del seu lluïment, a veure si mor en condicions. No es pot dir que l’escenari no
estigui ben aprofitat, sentit d’es l’espaialitat si en té el Trelinski, una
part central a dos nivells i dos laterals amb escenografia de dalt a baix o de
baix a dalt, que això és segons es miri [tu no estàs bé de la closca parlant tu
sola i fen-t’he acudits a tu mateixa, en fi...]. Primera pausa. Necessito
aigua, vaig a comprar-ne (...) mira hi ha la MJ i la C, les saludo i vaig a per
l’aigua que no hi ha gaire temps entre sortir i entrar. (...) Acomoda’t que comença
el segon acte, una altra vegada el radar!!! Ens embeinarem el radar fins el
final, ja ho veig, clar que potser el radar vol significar que els personatges
han perdut el nord després del filtre que els ha preparat la Brangane per tal
que enlloc de ser un filtre per morir sigui un filtre per enamorar-se, podria
ser, com a concepte no està mal pensat però posat en escena no està gaire reeixit,
ara que he trobat una explicació m’ho miro d’una altra manera, però no cal que
estigui tanta estona hipnotitzant-nos, aquest radar, m’agradaria escoltar
l’orquestra sense distraccions, clar que avui l’orquestra em molesta. El jardí
de l’amor del segon acte passa a la coberta del barco? Això sembla (...I i ara
se’n van a la bodega del vaixell, entre bidons, bé... qualsevol lloc es bo si
un/una està encaterinat i vol fer cosetes atrevides [estàs grilladeta, eh!,
fent-he acudits]. Ai! aquest segon acte el salven l’Skelton i l’Stemme. No
m’agrada com està dirigint el Rattle, no hi ha sensualitat ni en el fossar ni a
l’escenari. Molesta l’orquestra. Ah! Ja tenim aquí el René Pape, tampoc em fa
patir, es un cantant que fins on jo l’he vist és força regular, l’home té fama
de ser molt anímic, allò que se’n diu: tenir la nit, però em penso que fins hi
tot quan no té la nit ho solventa amb solvència. Uf! Quina veu més lletja la
d’aquest Melot!!!, com es diu? Neal Cooper, sort que canta poc. Pausa. Anem cap
el tercer acte i final, que ja toca. Cinc hores d’òpera!!! Com es passava
Wagner!!! Sort que ha començat a les 6 i tot hi així sortirem a les 11 tocades
i a aquella hora: metro, obligat, amb
aquell passadís infame d’Urquinaona que va de la groga a la vermella, en fi...
que hi farem. I aquest nen? Buenu... una llicència del Treblinka, clar com el
Tristany representa que està en coma i no pot dir res [quin acudit més dolent t’has
fet ara, nena]. Definitivament, aquest Skelton ho està fent molt bé, s’està lluint,
no té dificultats, tant de bo duri i no comenci a cantar atzagaiades
inadequades. No comprenc aquests cantants que se’ls en va l’olla i ho canten tot,
i així els va que a la volta de deu anys: sense veu. Ja ha arribat l’Isolda,
tard per què el pobre Tristany ja és mor i ben mor, però que bé ho ha fet!!!. I
ara el Liebestod, com m’agradaria equivocar-me quan em poso a pitonissa, l’Stemme
cansada, però bé és que tu tampoc estàs mai contenta, perquè ja t’agradaria que
d’altres cantessin com ella tot i estar cansada. Aquesta orquestra i el director
ja podrien deixar que cantés sola, com molesten!!!. Final i aplaudiments per
tothom inclòs el Rattle, no sé de què et sorprens si ara tothom ho aplaudeix
tot. Bé... avui em queda confirmat que el Rattle està sobrevalorat però com no
hi ha ningú que sigui valent per dir-ho, doncs vinga flors, en fi... i a tu que
més et dóna. Aviam si puc sortir que
aquestes senyores no es mouen, tot i que no sé perquè m’haig d’afanyar si el metro
funciona tota la nit, uf! I aquell passadís de la groga a la vermella, això si
que em fa mandra)
Llibret aquí.
Fotos
|
|
|
|
Videos
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada