LE NOZZE
DE FIGARO
(Viena
1786)
Música: Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart és a dir Wolfgang
Amadeus Mozart
Llibret: Emanuele Conegliano és a dir Lorenzo da
Ponte
Interprets:
Figaro Ildar Abdrazakov
Susana Marlis
Petersen
Doctor Bartolo John Del Carlo
Marcellina Susanne Mentzer
Cherubino Isabel Leonard
Count Almaviva Peter Mattei
Doctor Basilio Greg Fedderly
Countess Almaviva Amanda Majeski
Antonio Philip Cokorinos
Barbarina Ying Fang
Don Curzio Scott Scully
Director d’Escena Ricard Eyre
Cor i Orquestra del Metropolitan de
N.Y.
Director musical James Levine
18 d’octubre de 2014
|
|
Novament en el cinemes Icària de Barcelona hem pogut assistir a una
nova producció en directe des el Metropolitan de Nova York, avui Le nozze di
Figaro.
Veuran cada cop a aquest bloc li costa més quedar satisfet i llavors
es demana íntimament: serà que n’has vist moltes? Seràs tu que tot ho veus
tort?, però desprès d’una reflexió, com ara així:
servidora arriba a la conclusió, que no, aquest bloc com ja ha
comentat anteriorment, és vitalment mozartià, pensa que no, que el problema rau
en un altre lloc i avui em posaré estu(penda) i poden titllar-me de llepafils,
però no és que servidora estigui pendent de trobar un all o una ceba, no-no, però en el
cas de Mozart, servidora s’hi fixa d’esma.
Mirin hi ha una cosa que Mozart, bé.... les òperes de Mozart no
perdonen, és respirar, en cap altre autor és tan evident que si un cantant no
sap respirar com aquest compositor demana, s’esberla. Aquest bloc no comprèn
com tothom lloa les excel·lències de Mozart però alhora de posar-ho damunt d’un
escenari se li falti tant al respecte. Tampoc comprenc amb quina alegria cantants,que se’n surten prou bé en d’altres repertoris són agosarats i s’endinsen en Mozart, i
saben quin és el resultat? que els cantants i les cantants acaben la frase
musical ofegats, no dic l’ària sinó la frase, que l’han d’acabar sobtadament i
amb to més greu perquè els falta l’aire, i vostès preguntaran però que no han
agafat aire prèviament, sí, però Mozart demana una dosificació diferent ja que
la cadència de respiració és uns segons més àmplia que la resta de compositors.
I nosaltres, el públic, com tot va tant a la baixa cada cop rebaixem
el nostre nivell d’exigència i vivim amb l’eterna esperança que potser la
temporada vinent serà millor, però la temporada vinent no és millor, amb sort
és igual. I així, de rebaixa en rebaixa, aquest bloc arribat els mínims de
demanar, SOLAMENT, que totes les persones involucrades en una producció
sàpiguen quina mena d’òpera posaran en marxa, SOLAMENT això, que sàpiguen
discriminar entre Mozart i Verdi. Però el que passa amb Mozart és tant irrespectuós!!!!!.
No m’imagino a cap responsable (incloc els cantants) saltar-se cap directriu bàsica wagneriana.
Wagner té sort de tenir uns seguidors (i seguidores) militants que deixen
passar poques coses tot i que també noten la davallada musical dels darrers
anys, però al pobre Wolfgang Amadé ningú posa el crit el cel en la seva
defensa.
I això va passar ahir, només dues cantants van respondre adequadament
a les premisses mozartianes (sempre a criteri d’aquest bloc) : Isabel Leonard
(Cherubino) i Susanne Mentzer
(Marcellina), la resta, el que els comentava, són bons cantants però no
mozartians. Comentari apart mereix Peter Mattei que en el seu moment va cantar,
passablement bé, Don Giovanni, però a qui la veu se li ha tornat aspra i un
punt desagradable.
Pel que fa la
producció de Richard Eyre, el més remarcable és la direcció escènica dels
cantants, força ben aconseguida i que si no ho és del tot més aviat és a causa
de la poca elasticitat actoral d’alguns cantants. Quan a l’escenografia aquest
cop no la vull valorar, doncs em va semblar que, a diferència d’altres que
servidora ja veu que no valen la pena ni comentar, aquest cop penso que
necessita la proximitat, doncs des el cinema, quedava curta l’apreciació
i que vista d’aprop guanyava molt.
James Levine tampoc ha
estat mai devoció d’aquest bloc, ahir no va millorar l’apreciació que de sempre
hem tingut, més efectista que efectiu.
El llibret el trobaran
aquí.
Recull d'àries de Le Nozze de Figaro
Isabel Leonard - Non so più
|
Amanda Majeski - Porgi amor
|
Ildar Abdrazakov - Cinque.... dieci.....
|
Marliss Petersen
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada