Música: GEORGE GERSHWIN
Llibret: DuBose, Dorothy Heyward i Ira
Gershwin
Intèrprets:
(avui, senyores i senyors, faig un tallar-enganxar, perquè el
repartiment és interminable):
Per ordre d’aparició:
Clara Golda
Schultz
Mingo Errin Duane Brooks Sportin’
life Frederick
Ballentine
Jake Donovan Singletary Serena Latonia
Moore
Robbins Chauncey Packer
Jim Norman Garrett
Peter
Jamez McCorkle
Maria Denyce Graves
Porgy
Eric Owens
Crown Alfred Walker
Bess
Angel Blue
Detective Grant Neale
Lily
Tichina Vaughn
Policeman Bobby Mittelstadt Undertaker Damien Geter
Annie Chanáe
Curtis
“lawyer” Frazier Arthur Woodley
Nelson Jonathan
Tuzos Strawberrywoman
Aundi Marie Moore Crabman
Chauncey Packer
Coroner
Michael Lewis
Scipio Neo Randall
|
Director d’Escena: James Robinson
Coreografa: Camille A. Brown
Cor i Orquestra del Metropolitana de N.Y.
Director musical: James Robinson
Director del Cor: Donald Palumbo assistit per David Moody
01 de febrer de 2020
Cinemes Comèdia de Barcelona
|
Ahir, nova retransmissió en directe des el Metropolitan de Nova York d’aquesta
òpera considerada la primera òpera genuïnament angloamericana.
Abans d’entrar directament en els aspectes empírics d’aquesta producció,
els haig de comentar, que Porgy and Bess, arriba a un punt que m’atabala. No
tinc la pretensió de ser l’única a qui li passa, però encara no he sentit dir a
ningú una cosa semblant. És, musicalment i a criteri meu, desbordant (per no
utilitzar d’altres abjectius), tant que al final estic atordida. I ahir, em
penso que vaig trobar una resposta. Tot d’una em va venir al cap l’òpera
Benvenutti Cellini d’Hèctor Berlioz, òpera que em sembla una mica pastitx, i
vaig pensar que Porgy and Bess tot i la seva genuïtat angloamericana, no podia
evitar el ressò de l’estada que Gershwin va fer a París per estudiar amb Nadia
Boulanger.
El repartiment, 99’5% afroamericà, l’altre 5% són "blancs" i els qui
tenen el poder.
Començarem pel cor, el qual, si ho comptem pel temps de permanència a
l’escenari és qui té el protagonisme, en aquesta òpera el cor és un dels
protagonistes rellevants. El ser tot afroamericà significa que no és el cor
estable del Metropolitan sinó que s’ha organitzat un cor específic per aquesta
òpera i ens ha deixat constància de la bona feina que fa Donald Palumbo, aquest
cop assistit per David Moody, ja que ha cantat con si fossin un grup consolidad,
fins el punt que he arribat a pensar sinó seria un cor llogat per a l’ocasió,
però fins on jo he trobat informació, no, és a dir, que com sempre el Cor del
Metropolitan: bé.
També molt bé, l’orquestra i el director per a l’ocasió: James
Robinson.
La producció es basteix d’una estructura de fusta fixa i que gira circularment
per a escenificar dos àmbits: l’interior,
un patí de veïns i l’exterior d’aquest patí. Aquest cop l’escenografia no em va
desagradar ni incomodar.
|
|
La part coreogràfica la tractarem separadament. A una servidora, com
ja he dit en anteriors ocasions, la dansa o el ballet no em desperten gaire
interès. Si l’espectacle solament és d’aquesta disciplina no em molesta, però
quan me’l insereixen dins una òpera, certament, em fa nosa. No puc dir que la
coreografia, estrictament, no fos adequada, però si no hi fos tampoc l’hagués
trobat a faltar.
Quan a l’apartat vocal, Porgy and Bess, difícil consignar un per un (o
una per una), tothom que té el seu moment en una sola frase, però aquest bloc
de petites intervencions tothom va estar molt adequat. De petites intervencions
però una mica més extenses: destacar a Aundi Marie Moore (Strawberrywoman).
Abans d’iniciar la representació, el Director General del Met, Peter
Gelb, va anunciar a peu d’escenari que Eric Owens no es trobava bé però
cantaria i es va notar, però ho va fer millor que d’altres cantant en plenes
facultats. I aquí voldria remarcar la diferència que hi ha en la consideració
que se li té al públic d’òpera. El Liceu, quan succeeix que un cantant no està
al centxcent, se’ns comunica mitjançant la locució d’una veu, que intuïm, està
a l’interior de l’escenari i avall que fa baixada i potser, en aquell moment ni
tan sols hi ha cap Director, ni General ni Artístic, a prop. Ahir, va ser el
mateix Director General, qui va tenir la deferència de comunicar-ho al públic i,
evidentment, l’home rondava per allà i no s’estava a casa.
Dit això, prosseguim amb les veus: tothom va cantar molt bé en tot cas
assenyalar que em va agradar força Latonia Moore (Serena), no la coneixia i va
ser una agradable sorpresa, però reitero que tothom ho va fer molt bé.
Latonia Moore
La sinopsi aquí.
El llibret aquí.
Videos
|
|
Fotografies
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada