Música i llibret d’Alban Berg a partir
de l’obra de teatre Woyzeck de Georg Büchner
Intèrprets:
Wozzeck Peter
Mattei
Marie Elza
van den Heever
Capità Gerhard
Siegel
Doctor Christian
van Horn
Andrés Andrew
Staples
Margret Tamara Mumford
Tambor-Major Christopher Ventris
Un soldat Daniel Clark Smith
Boig Brenton
Ryan
Aprenents David Crawford
Miles
Mykkanen
Vilatà Gregory
Warren
Fill de Marie Eliot Flowers
(fora d’escena)
Manipuladors marioneta Fill de Marie:
Andrea
Fabi
Gwyneth
E. Larsen
Director d’escena William Kentridge
Vestuari Greta Goiris
Il·luminació Urs Schönebaum
|
Director musical Yannick Nézet-Séguin
Cor i Orquetra del Metropolitan de N.Y.
11 de gener de 2020
|
Primera òpera de l’any els cinemes Comèdia de Barcelona en directe des el Metropolitan de Nova York.
No ens allargarem
gaire perquè ahir em va agradar gairebé tot (el gairebé els ho explico
després), no tinc gaire cosa a remarcar perquè fins hi tot la producció va ser
molt adequada, amb una clara inspiració de l’impressionisme alemany, tal i com
demana aquesta òpera i possiblement guanyi amb tres dimensions, ja sé que
vostès diran que les escenografies sempre és millor en tres dimensions, i els
donc la raó, però en aquesta especialment ha de ser gairebé essencial.
Els hostes del
metropolitan: Orquestra i Cor amb Yannick Nézet-Séguin van ser particularment
curosos amb la partitura i assenyalem, un cop més, la bona direcció del titular
de l’orquestra i ja que hi som (i que no anomenem mai), el bon estat del Cor és
gràcies al seu director Donald Palumbo.
No espigolarem els i
les cantants, perquè tots en els papers petits o més extensos van estar de molt
bé (Heever, Horn, Staples) a més que correctes.
I ara comentaré el
"gairebé" de l'inici. L’any 2013, el Metropolitan va programar Parsifal, Peter
Mattei interpretava el paper d’Amfortas, Durant la pausa, quan és el moment de
les entrevistes, pel clatell de Mattei emergia el plec d’un cable talment com el
que porten els cantants de musicals. Vaig arrufar el nas i vaig pensar: (Canta
amb micro? No pot ser) com no podia
donar crèdit, recordo que vaig buscar per arreu si algú comentava el
tema i no vaig trobar ningú que en fes esment, finalment, probant de trobar una
explicació més plausible i davant el silenci de tothom, em vaig voler creure
que potser, al ser una retransmissió en directe, els tècnics de so li havien instal·lat
no un micro sinó un captador d’audio per tal que la veu arribés adequadament a
l’espectador. Però ahir, senyores i senyors, ja no vaig tenir cap dubte, a les
acaballes de la representació, Peter Mattei es dona un cop al pit i pam, va ressonar
el micro que duia dins la camisa. Hi així està el tema: els teatres ho
accepten, els i les col·legues es deuen curar amb salut per si de cas mai ells
i elles s’hi troben i el públic calla, feliç d’autoenganyar-se. ATENCIÓ! Si vaig
errada i algú me’n fa l’aclariment estaré més que agraïda.
Per acabar. Diuen que
Wozzeck no és una òpera accessible, tot i tenir moments molt lírics i bellíssims. Wozzeck
no té un argument fàcil de digerir, és una crítica sense concessions a una
societat que instrumentalitza i un judici despietat sobre aquells que pensen
que les classes més menesteroses estan desproveïdes de moral; el protagonista és
un heroi mancat de tota èpica sense eines per poder entendre que li passa. Sí clar,
és política perquè Wozzeck és un tragèdia social. Puc entendre que no és la
Butterfly, però mereixia més assistència de públic de la que hi va haver, quins
no van assistir es van perdre una bona funció.
Ah! I ens la van servir
tota d’una tacada, sense pauses. Una delícia.
Volia ser breu però m’he
passat.
La sinopsi aquí.
El llibret aquí.
Fotografies de la producció:
|
|
Videos de la producció del Metropolitan:
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada