Música: Wolfgang Amadeus Mozart
Llibret: Lorenzo da Ponte
Intèrprets:
Fiordeligi Amanda Majeski
Dorabella Serena Malfi
Despina Kelli O’Hara
Don Alfonso Christopher Maltman
Guglielmo Adam Plachetka
Ferrando Ben Bliss
Director musical David Robertson
Director d’escena Phelim McDermott
Cor i Orquestra del Metropolitan de NY
|
31 de març de 2018
Cinemes Icària de Barcelona
|
Avui hem de començar indicant novament la negligència i el menyspreu
dels cinemes Icària de Barcelona vers el
públic d’òpera. No fa gaire el fullet informatiu hi duia per una cara la
caràtula en color de l’òpera i al darrera la informació (escassa) amb la sinopsi
i el repartiment. Bé, en aquest Così fan tutte, el fullet, ja està sense
caràtula i imprès a dues tintes (negre i gris), però no acaba aquí, com ja vaig
assenyalar anteriorment, no es prenen la molèstia de verificar el repartiment,
així doncs tenim que en el fulletó consta Angela Meade com a Fiordeligi, quan
la cantant va ser Amanda Majeski. Bé... cinemes més modestos que fan l’esforç
de programar òpera no menystenen d’aquesta manera el públic.
Dit això, anem ja a parlar de l'òpera de dissabte 31, i
començarem per la producció, sí, allò que aquí sempre i trobem un all o una
ceba, o bé, no hi trobem res per avorrides, però no és aquest el cas. Va ser tota
una sorpresa, haig de dir que anava amb una certa recança, ja que el tràiler no
prometia, però vista la producció sencera, va ser un dels elements que més em
va agradar i que demostra que si un director d’escena ho fa amb cara i ulls, aprofundint
en el llibret i no voler ser més llest
que ningú, l’òpera permet anacronismes. En aquest cas, Nàpols és Coney Island,
el s.XVIII es trasllada a finals del 1940 principis 1950, això justifica
perfectament la presència d’artistes de circ, alhora que aquest rerefons és un
bon suport al nucli de l’òpera: el circ és un imaginari on res és real, a Così
fan Tutte, ho és l’engany i la impostura.
Seguirem amb el director d’orquestra David Robertson el qual, a
criteri meu, no va ser ni dúctil ni subtil i dos dels moments on més es
requeria d’aquests atributs, per citar-ne dos, era el “Soave sia il vento”, amb
les veus no prou ajustades i “Una aura amorosa” que canta Ferrando, en aquest
cas el cantant va ser Ben Bliss qui va malbaratar aquesta bonica ària i va
malbaratar el seu moment.
I per acabar, les veus. Servidora, com ja he assenyalar en d’altres
ocasions, és mozartiana i li molesta força el poc respecte que se li té a
aquest compositor, de boca sí, però aquells (o aquelles) que més l’elogien són
potser quins no l’haurien de cantar. Sempre dic que si vocalment es fes amb
Wagner allò que es fa amb Mozart, els wagnerians desembeinarien Nothung i
començarien a escapçar i amb raó. Una de
les principals, o la més evident per al públic, que presenta Mozart és
respirar, un cantant que no respira bé amb aquest compositor s’ofega, no arriba
o fa malbé l’ària, en la representació del dia 31 van tenir aquest problema
Serena Malfi, Amdana Majeski i Ben Bliss, les dues primeres amb veus molt
boniques, sobretot Serena Malfi (mezzo). Quan a Ben Bliss aquí no em va convèncer,
esperaré a veure’l novament.
Quins van cantar amb solvència i sense dificultats respiratòries van
ser Kelli O’Hara, Christopher Maltman i Adam Plachetka. La primera és una
cantant procedent del musical i servidora espera poder veure-la amb més òperes.
Cal esmentar que tots i totes van actuar, no solament ho van fer veure
que és el que sol passar, i evidentment la producció es va enfortir i novament cal
retornar a la direcció d’escena: Phalim McDermott.
M’ho vaig passar molt bé i no em vaig avorrir gens, clar que amb
Mozart això és difícil.
La sinopsi del llibret aquí
El programa de mà (en anglès) aquí
Fotografies de la producció:
|
|
|
|
Videos de la producció:
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada