Música GIUSEPPE
VERDI
Llibret FRANCESCO MARIA PIAVE
Intèrprets:
Leonora Anna Netrebko
Don Alvaro Jonas Kaufmann
Don Carlo di Vargas Ludovic Tézier
Padre Guardiano Ferruccio
Furlanetto
Fra Melitone Alessandro
Corbelli
Preziosilla Veronica Simeoni
Marquis of Calatrava Robert Lloyd
Curra Roberta
Alexander
Alcalde Michael Mofidian
Maestro Trabuco Carlo Bosi
Cirugià Jonatan Fisher
Cor i Orquestra del Royal Opera House
Director musical Antonio Pappano
Director d’escena Christof Loy
Escenografia Christian Schmidt
|
Senyores i Senyors, ahir mentre veia aquesta nova producció de La
Forza del Destino vaig notar que la meva paciència ja no és infinita.
A totes aquelles persones que tenen la amabilitat de seguir aquest
bloc (gràcies), potser en alguna ocasió, per la manera taxativa dels meus
comentaris, els pot haver semblat que no tenia gaire paciència, però els puc
garantir que no és així, en general el públic d’òpera ens queixen força però
mantenim la calma, ahir, una servidora hi va haver algun moment que s’exasperava.
Sí, no cal que vostès m’ho recordin, em faig gran, sobretot per que se’m faci empassar
bou per bèstia grossa.
Les escenografies poden tenir moltes virtuts o bé ser avorrides,
anodines, incoherents, podem detectar que és una presa de pèl i fins i tot
performance d’un director set ciències, la d’ahir era ridícula, que ja és
difícil + avorrida + anodina, tot i que durant la segona pausa l’escenògraf ens
la va explicar, no em va convèncer. Cal sumar una direcció escènica, per
dir-ho suaument, inapropiada. Christof Loy dona molt de protagonisme a la vessant
religiosa de la òpera, que la hi té, però es fica en un embolic, potser Christof
Loy és catòlic, però no ho sembla, reflecteix en escena un catolicisme de
manual, de tòpics i d’allò que hom, des de fora, creu que són els sants i les
verges perquè ho ha vist reflectit en milers de reproduccions plàstiques.
El cor, l’orquestra molt bé gràcies a la direcció de l’entusiasta
Antonio Pappano per a qui no hi ha òpera menor a totes els treu suc.
I ara ve el tema de les veus, que ja comença, també, a ser avorrit
perquè els cantants principals ja han estat comentats anteriorment en aquest
bloc.
Indiscutible Anna Netrebko a qui sembla que no se li acabin els
recursos, després del període de transició de la veu (enfosquiment i amplitud),
en aquesta nova etapa, ara ja gairebé consolidada, té més flexibilitat a la
zona alta i el greus més amples.
Jonas Kaufmann. En fi, que volen que els digui que no hagi dit
anteriorment, bé, ho repetiré per si algú em llegeix per primer cop. Té un cant
afectat, fa passar falset per pianíssim, es mou bé a la zona mitja i poca cosa
més. Allò que fa bé, o feia, és Wagner i Fidelio, però s’ha entestat sempre a
cantar d’altres repertoris i... ahir tots els seus vicis van tornar a emergir
amb escreix fins al punt que a una servidora la van exasperar. Però ahir, i no
ho dic amb alegria, va tenir alguna dificultat de respiració. Altrament,
comença a ser molt pesat escoltar com a primera virtut d’aquest cantant que és
guapo i sembla que a partir d’aquí les facultats vocals se li suposin. Aquí, que
som una mica talòs, ens enamora una bona veu. No cal seguir, ha quedat entès.
Ludovic Tézier és el baríton verdià del moment, o així ens ho volen
fer creure, potser sí, però és evident que queda lluny d’un veritable baríton
verdià. Va saber aprofitar tots aquells moments de lluïment i bé, tampoc té una
veu refusable.
Molt bé Alessandro Corbelli i Veronica Simeoni. Res a dir de negatiu.
Fatals Carlo Bosi i Jonathan Fisher. I a Michael Mofidian esperem poder valorar-lo
en una altra ocasió on la seva veu no quedi diluïda entre el cor.
Fa una mica de tristesa veure a v(b)elles glòries i comprovar que no
queda gaire cosa d’allò que van ser i, incomprensiblement per aquest bloc, s’entesten
a prosseguir damunt de l’escenari. És el cas de Roberta Alexander i Robert
Lloyd i Ferruccio Furlaneto que encara no ha arribat aquí, però s’hi acosta. Sí,
podem aplaudir la feina feta però ens ho podríem estalviar.
El llibret aquí:
Fotografies de la producció:
Video promocional:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada