Música: FRANCESCO CILEA
Llibret: ARTURO COLAUTTI a partir d’Adriana
Lecouvreur d’Eugène Scribe and Ernest Legouvé
Intèprets:
Adriana Lecouvreur Anna Netrebko
Maurizio Piotr Beczala
Princessa de Bouillon Anita Rachvelishvili
Michonnet Ambroglio Maestri
Princep de Bouillon Maurizio Muraro
Abad Chazeuil Carlo Bosi
Mlle. Jouvenot Sarah Joy Miller
Poisson Tony Stevenson
Mlle. Dangeville Samantha Hankey
Quinault Patrick Carfizzi
Majordom Christian Rozakis
Director d’escena David McVicar
|
Orquestra del Metropolitan de Nova York
Director: Gianandrea Noseda
12 de gener de 2019
|
Aquest cop vaig tard en el comentari de la òpera que vam veure
dissabte dia 12 al cinemes Comèdia de Barcelona, retransmissió en directe des
el Metropolitan de Nova York.
Adrriana Lecouvreur és una òpera verista musicalment remarcable i amb un llibret força
sòlid que sempre fa bo d’escoltar i veure.
La representació de dissabte es sustenta principalment en el director
Gianandrea Noseda, Piotr Beczala i Anna Netrebko.
Gianandrea Noseda és un director per a qui la òpera no té secrets, aquesta òpera i gosaria
dir que gairebé totes les italianes. Podria omplir d’adjectius el comentari cap
el director però ho reduiré dient que va dirigir amb saviesa i emoció a parts
iguals i gràcies a Ell, aquesta representació va gaudir d’un nivell molt alt.
De fa anys que, i aquelles persones que segueixen aquest bloc (gràcies) ho recordaran, penso que Piotr Beczala era i és millor que d’altres amb molta més
notorietat. Arran de la Luisa Miller al Metropolitan vaig afirmar que ja havia
arribat a la categoria de tenor que menja a part, bé... o mantinc i ho
refermo. Fins ara ha portat una carrera molt intel·ligent, sense preses però
segur, sense fer bogeries i excessos vocals, cal creuar els dits i esperar que
segueixi així perquè amb aquest tenor ens esperen vetllades molt felices.
D’Anna Netrebko penso poca cosa, bona, cal afegir i que ja no s’hagi
dit abans. Ha superat amb èxit el període de transició vocal. Ara la seva veu
està més assentada i se la nota més segura, amb Ella esperem tenir, també,
vetllades esplèndides. Ara m’agradaria assenyalar algunes apreciacions, que són
únicament una observació meva que han de creure amb reserves. A les darreres entrevistes
que li he vist em sembla cansada, no de cantar, sinó de la seva exposició
pública, de respondre sempre les mateixes preguntes, en definitiva de les servituds
inherents a la seva feina, dit això va tenir dos detalls que em sembla cal
comentar, va se la única que en sortir a saludar va donar la mà l’apuntador i
encabat, entre bambolines s’acostà al ballarí per elogiar-lo. Bé per la Netrebko.
Com ja he escrit en d’altres ocasions Anita R. (no m’ho facin
escriure, sisplau) és una mezzo que no m’agrada, i cada cop que la veig m’agrada
menys. Vocalment no té zona mitja, passa de l’agut al greu i a l’inrevés sense transició que a
mi en tira enrere i em molesta. Altrament la zona greu se’m fa passable però la
zona aguda m’irrita, en fi que no tots tenim la mateixa recepció acústica. No
obstant, cal assenyalar una qualitat important en aquesta cantant, la seva veritat escènica, no es reserva res i
la seva entrega en determinats papers en elogiable.
El Michonnet d’Ambroglio Maestri va resultar de totes totes
insuficient, hi em sap greu dir-ho perquè Ambroglio Maestri és un d’aquell
cantants que cau bé tothom, però no té la veu suficient per assumir alguns dels
rols que interpreta. Bé, deixe-m’ho aquí perquè va tenir tota la meva simpatia amb
el lleig que Mattew Polenzani, i per extensió el Metropolitan, li van fer a
aquest cantant. Durant els entreactes el Met ofereix, als espectadors,
entrevistes els i les cantants. Aquest cop eren per ser entrevistats Ambroglio
Maestrei, Maurizio Muraro i Carlo Bosi. Bé, doncs Ambroglio M. No parla amglès,
anava a respondre en italià i l’hoste; M. Polenzani, el va tallar i li va dir,
amablement això sí, que estaven a Amèrica i com el cantant va fer un gest que
no parlava anglès, se’l va saltar i va passar a els altres dos cantants. Hi ha dos comentaris a fer: sorprèn que a aquestes
alçades un cantant no es manegui mínimament amb anglès però, altrament, ningú té
cap obligació de saber anglès i menys de rebre un lleig per aquesta causa. Si
aquest fet va succeir és perquè es dona per fet la supremacia de l’anglès.
Quan a la resta de cantants, tots i totes força bé, llevat de Carlo Bosi que va
mostrar una veu exageradament aguda.
Quan a la producció. No és nova, ja fa uns anys és la que vam veure en
el Liceu, però continua essent, conceptualment vigent, un espai central que
representa un teatre com els d’abans, de paper, amb estatges i de fusta on
actua Adriana Lecouvreur, fora d’aquest espai la vida “real” dels personatges i
nosaltres, els espectador que veiem teatre dins del teatre.
El llibret
aquí.
Videos de la
producció:
Fotografies:
|
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada