Música GIUSEPPE VERDI
Llibret TEMISTOCLE SOLERA
Intèrprets:
Attila Ildar
Abdrazakov
Odabella Saioa Hernández
Ezio George
Petean
Foresto Fabio Sartori
Uldino Francesco
Pittari
Leone Gianluca
Buratto
Director musical Riccardo Chailly
Director d’escena Davide Livermore
Escenografia Giò Forma
Vestuari Gianluca Falaschi
Diseny Llums Antonio Castro
Vídeo D-Work
|
Orquestra i Cor del Teatro alla Scala
07 de desembre de 2018
|
Ahir, en el cinemes Girona
de Barcelona, van retransmetre en directe aquesta òpera. Era la “inaugurazione
della stagione” a l'Scala de Milà.
Assistir a la
inauguració de l’Scala tot i que sigui en cinemes, o potser precisament per això,
és assistir a una prèvia de l’espectacle, des la distància veure la platea de l’Scala
el primer dia de la temporada on encara els assistents, senyores i senyors, es
guarneixen, molt d’esmòquing i molta perruqueria, i creguin-me no ho dic pejorativament,
més aviat al contrari, té sabor d’anys ’60 i ’70 i que imagino és més aviat
cultural, probablement no conceben que a la Prima de l’Scala es pugui anar
vestit de carrer. Aquesta prèvia a l’espectacle s’acompanya
amb l’entrada del President de la República a la llotja reial, en aquest cas
Sergio Mattarella, el qual va rebre molts i perllongats aplaudiments, imaginem a
causa de Salvini i el Moviment 5G, i es que al capdavall, des de Verdi amb el Rissorgimento, l’Scala i la política no
han deixat d’anar plegats (recorden el vídeo de Muti amb Berlusconi a la Sala?).
L’òpera Attila és una
injecció d’autoestima per els italians. La Itàlia davant un sanguinari invasor com
és Attila planta cara i acaba matant a l’incursor. I tots contents. I
aquest clima el va saber mostrar Davide Livermore amb una producció espectacular
que gairebé va fer ombra a l’elenc de cantants.
Livermore prén com a
subjecte la Història d'Itàlia. Una Itàlia que se'ns mostra com si hagués estat l’eterna, Fins i tot una Itàlia abans de ser-ho, envaïda molts cops en el decurs de la seva història
però Ella roman sempre. La producció és anacrònica però amb la voluntat de
mostrar aquestes irrupcions estrangeres, la darrera, per part dels austríacs i
en el segon acte, en el que seria una festa de moral permissiva barreja el cascs
dels soldats prussians amb les festes que recorden al fascisme, o el pre-fascisme,
perquè dins l’anacrònica Livermore no depassa els anys ’40. Aquest director d’escena
aprofita al màxim l’espai i els mitjans que li ofereix un teatre com l’Scala i
els aprofita amb escreix i de manera esclatant. Alhora conjumina les noves tecnologies
(vídeo mostrant la gènesi de l’odi de Odabella cap Attila, més altres vídeos que
mostren una Roma devastada. Bé ja no m’extendré més en aquest punt, però si cal
acabar que la producció (escenografia, llums, vestuari...) és remarcable.
No seré jo qui
descobreixi el Mestre Chailly, director de provada solvència i que no va decebre,
ni el cor ni l’orquestra.
Veus. Com ahir ens ho vam
passar molt bé no espigolarem les veus, ja que totes van estar molt bé i quan
el conjunt vocal és homogeni en qualitat (a l’alça) com el que va oferir ahir l’Scala
no cal a ser primmirada amb els petits detalls, de ben segur que ja hi haurà un
altre moment per fer-ho. Solament comentar que el darrer cop que vaig escoltar a
Ildar Abdrazakov vaig aixecar la cella,
vaig pensar aleshores si era l’inici d’una veu no prou cuidada i d’un altre cantant fet malbé. Doncs bé...
considerant el que vaig veure ahir, de moment no és aquest el cas. Ildar
Abdrazakov va cantar molt bé i va fer un Attila més que convincent. I destacar
a George Petean amb una veu de baríton molt bonica.
El llibret de l’òpera
aquí.
Fotografies de la
producció:
|
|
|
|
|
|
Videos promocional:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada