Música: GIUSEPPE VERDI
Llibret: TEMISTOCLE SOLERA
Intèrprets:
Abigail Liudmyla
Monastyrska
Nabucco Plácido
Domingo
Fenena Jaime
Barton
Ismaele Russell
Thomas
Zaccharias Dmitry
Belosselskiy
Anna Danielle
Talamantes
Sacerdot Sava Vemic
́
Abdallo Eduardo
Valdes
Direcció musical James
Levine
Direcció d’escena Elijah
Moshinsky
Cor i Orquestra del Metropolitan de N.Y.
07 de gener de 2017
|
|
Nabucco és una òpera que no he sabut mai que em volien explicar: si la
conversió dels babilonis a la fe judaica, si la història de Nabucco, si la
rivalitat entre germanes o la traïdoria i aquesta és la que més m’interessa.
A Nabucco tothom és deslleial. Ismaele traeix el seu poble, Israel, per
amor a Fenena, filla legítima del rey babiloni Nabucco. Abigail, l’altre filla
de Nabucco però que després sabem que és filla d’esclaus i enamorada també d’Ismael,
traeix Nabucco per tal d’aconseguir el tro de Babilonia. Fenena traeix al seu
poble babiloni per amor a Ismael i es converteix a la religió de Judea. Nabucco
traeix el déu pagà Baal, amb la seva conversió al judaisme arran d’un mal són
(literal) i finalment, El Déu dels Jueus abandon a el poble d'Israel i els deixa en mans dels seus conqueridors, els babilonis. Si no fos per aquest safareig, per a una servidora, Nabucco tindria
poc interès, honestament, per molt que darrera hi hagi la música de Verdi, amb
moments molts brillants i d’altres d’anar
passant.
Però no podem oblidar que el Va Pensiero del cor, abastament
conegut, el van adoptar els italians en el decurs del Risorgimento, sobretot el
Oh!
Mia Patria , és a dir que probablement en el moment de la seva estrena
aquesta òpera tenia unes ressonàncies de elidida comprensió entre el públic.
Quan a la representació d’aquests dies al Metropolitan, comentar que
la producció, si la memòria no em falla, és de l’any 2001 (si ja té uns anys),
però llevat del vestuari que amb uns retocs hagués millorat, sobretot el de
Nabucco, la resta continua essent eficaç: un sol mòdul central que gira segons l’escena que
s’hagi de mostrar.
Haig de dir que el director James Levine no ha estat mai un director
amb el qual sintonitzés i després de tants anys, veia difícil que ahir la cosa
canviés, i no va canviar. Sempre l’he trobat un director eficaç, eficient,
atent però epidèrmic. L’orquestra i el Cor com sempre bé.
Les veus:
Dmitry Belosselskiy (Zaccharias). En la seva primera intervenció (és
qui obra l’òpera) no va estar bé, amb dificultats entre els baixos i els aguts.
Posteriorment va millorar.
Liudmyla Monastyrska (Abigail). Tenia moltes ganes de veure i escoltar
a aquesta soprano (però sense expectatives, servidora ja no posa expectatives
enlloc), i no va acabar de quallar. Abigail és un paper difícil. Aquesta
cantant evidentment no va fer cap esgarip però tampoc va excel·lir en aquest
paper.
Jaime Barton (Fenena). Va cantar amb convenciment i prou bé el seu
paper, però no crec que perduri en la meva memòria.
Plácido Domingo (Nabucco). Una pena que aquest cantant no s’ho sàpiga
acabar. Tant bé que havia cantat com a tenor i tant anònim en els seus papers de
baríton que s’entesta a regalar-nos darrerament.
Russell Thomas (Ismaele). He deixat aquest cantant, que no té el paper
més important de l’òpera, pel final perquè va ser qui més em va agradar fins el
punt que em vaig passar l’òpera esperant les seves intervencions, sobretot en contrast
amb la resta de primeres figures.
Quan a la resta de cantants prou bé, cap remarcable, però que ajuden
al conjunt de la representació.
La sinopsi aquí. Poden triar idioma.
El llibret aquí.
Fotografies
Videos
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada