OTELLO
Música: GIUSEPPE VERDI
Llibret: ARRIGO BOITO a partir del
drama de William Shakespeare
Repartiment per ordre d’aparició:
|
Conducted by YANNICK
NÉZET-SÉGUIN
The Metropolitan Opera Orchestra The Metropolitan Opera Chorus The Metropolitan Opera Children’s Chorus |
Avui
és el segon títol operístic emès des el Metropolitan de N. Y. en els cinemes
Icària de Barcelona i un altre Verdi, si recorden el primer va ser Il Trovatore
i en veure dos Verdi’s seguits m’he dit: vés a mirar el programa de la
temporada, perquè servidora és treu les entrades d’esma i... ai! L’any vinent
tres Puccini’s seguits, sí, un darrera l’altre, sense dosificar i entre ells,
com no podia ser de cap altra manera: Madame Butterfly. I és què servidora passa
per Turandot, passa, com pot, amb Manon Lescaut, però on se li travessa la lírica és amb Madama Butterfly, bé... quan arribi el moment ja els
ho diré, però ja m’explicaran si això és una programació variada, desprès ens queixem
del Liceu però el Metropolitan no és pot dir que s’hagi arremangat gaire alhora
de dissenyar la temporada 2015-2016. Ja veuen que la vida de l’operòfila és dura.
Bé...
i els faig aquest llarg preàmbul per omplir l’entrada d’avui ja que pel que fa
a la producció que ens ocupa, hi ha poc a dir i poc de bo i a més no tindré
pietat. Aquí ja n’estem una mica fartes d’això
que ens “llencen” els teatres, i dic llencen perquè al final servidora té la
impressió que el públic hem acabat essent bestiar al qual hi ha que llançar-li
carnassa. I és que tota la producció de d’alt a baix (veus, direcció, vestuari,
producció, etc,....) és anodina i avorrida.
Tal i
com està el panorama de la lírica aquest bloc ja no demana (o si) un Otello com
el de l’Scala de Milà de l’any 1976 i no ho demana per que darrera d’aquella
mítica producció hi havia el director Carlos Kleiber (sisplau, posin-se de
genolls) i lamentant-t’ho molt, Yannick Nézet-Séguin no és C. K. Però
bé no té perquè ser-ho n’hi hauria prou que dirigís adequadament però no ha
estat així, li ha faltat profunditat i foscor alhora de llegir la partitura.
Algú
va escriure en alguna ocasió que aquesta òpera enlloc de titular-se Otello s’hauria
de titular Iago, i en aquest bloc hi
estem d’acord, ja que és qui realment manega les cireres. És un dolent de debò,
amb voluntat de ser-ho encara més com poden comprovar en l’aria “credo” que els
deixo més avall. L’Scarpia de la Tosca comparat amb en Iago és una bona
persona.
La
producció la podem passar per alt, sense suc ni bruc. Es poden fer produccions
baratetes però no exemptes d’imaginació.
Les
veus. Resumirem per no fer-ho gaire llarg. Qui ha estat millor en el seu paper
ha estat Zeljko Lucic (Iago), un baix sempre eficient qui ha cantat ple d’intencionalitat
en el seu paper. Per una servidora qui també ha tingut una veu adequada ha estat Gunther Groissbock en el paper de Ludovico (embaixador venecià) paper
curtet que aquest baix ha sabut donar-li rellevància. Jenifer Johnson Canon com Emilia, paper que només al final ofereix un cert lluïment i que aquesta mezzo
ha defensat correctament.
I
vostès, amb tota la raó, preguntaran i la
resta? Doncs mirin ja que insisteixen els ho explico però són ganes, eh!
Antonenko i Yoncheva no són ni Otello ni Desdémona: Antonenko no ha començat
gaire bé, ja sabem que en aquesta òpera el tenor ha d’entrar amb la veu
escalfada de dues hores abans, i Antonenko ha fet una entrada més aviat fallida
després, en el decurs de la representació ha anat millorant, però, a criteri d’aquest
bloc, la seva veu no és per Otello i el mateix passa amb Sònia Yoncheva que no
tenim cap dubte pot cantar d’altres papers, però ara com ara, no Desdémona. Casio.
Casio? Bé... ha fet el que ha pogut, una veu, diríem que inexistent i la resta
oblidables.
El
llibret el trobaran aquí.
Fotos
de la producció:
|
|
mmmmmmmmmmmmmm
|
|
|
I avui solament els deixo
el Credo que els he comentat més amunt.
Zeljko Lucic
|
Credo in un Dio crudel
che m'ha creato simile a sè e che nell'ira io nomo. Dalla viltà d'un germe o d'un atomo vile son nato. Son scellerato perchè son uomo; e sento il fango originario in me. Sì! Questa è la mia fè! Credo con fermo cuor, siccome crede la vedovella al tempio, che il mal ch'io penso e che da me procede, per il mio destino adempio.
Credo che il guisto
è un istrion beffardo, e nel viso e nel cuor, che tutto è in lui bugiardo: lagrima, bacio, sguardo, sacrificio ed onor. E credo l'uom gioco d'iniqua sorte dal germe della culla al verme dell'avel. Vien dopo tanta irrision la Morte. E poi? E poi? La Morte è il Nulla. È vecchia fola il Ciel! |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada