IL
TROVATORE
Música: GIUSEPPE VERDI
Llibret: Salvadore Cammarano i Leone
Emanuele Bardare, a partir d’El Trovador de Antonio García Gutierrez
Leonora Anna Netrebko
Manrico Yonghoon Lee
Count di Luna Dmitri Hvorostovsky
Azucena Dolora Zajick
Ferrando Štefan Kocán
Ines Maria Zifchak
A gypsy Edward Albert
A Messenger David Lowe
Ruiz Raúl Melo
Director musical Marco Armiliato
Director d’Escena David McVicar
|
Orquestra i Cor del Metropolitan de
N.Y.
03 d’octubre de 2015
|
Bé.... ja ha començat
la temporada al Metropolitan els cinemes Icària de Barcelona i allà hem que hi
hem anat.
L’òpera Il Trovatore
és un drama de categoria amb la revenja com a constant de tota l’obra i
evidentment mort la noia i el seu xicot i sobreviuen els dolents, dolentots.
Què no és dir gaire cosa? home (o dona) és òpera, eh! no és la vida del veí del
costat. I com s’ha dit abastament des de fa més d’un segle, una de les òperes
més reeixides de Verdi i amb un llibret molt ben estructurat.
Dit això passem al
director i l’orquestra, Marco Armiliato és un director sempre eficient tot i
que avui a l’inici del primer acte semblava que hi hagués un cert desajust
entre fossar i prosceni, però ha estat redreçat de seguida. Quan l’orquestra i
el cor res a dir en negatiu ja que han estat força bé.
Les veus. Sens dubte
la triomfadora ha estat la Netry (disculpin) que ha cantat com ella sap, és a
dir, aixecant al públic de la cadira, m’incloc, però això no m’impedeix veure
que per ser una excel·lent Leonora li queda una volta, i dic excel·lent per què
a hores d’ara està per damunt de la resta
amb diferència, però serà excel·lent perquè facultats no li en falten.
El segon protagonista
ha estat Dmitri Hvorostovsky, per dos motius, primer per haver superat un càncer
que l’ha tingut apartat de la feina durant uns mesos i en el seu retorn el
públic del Met l’ha ovacionat només ha sortit a escena sense encara haver
cantat i encabat perquè la malaltia no sembla que li hagi afectat la veu,
entenent que la veu és la mateixa d’abans d’aquest retir imprevist, però que ja
aleshores se li notava una veu cansada, però això no vol pas dir que no hagi
estat un bon Comte de Luna. Anècdota: En el moment dels aplaudiments finals, el
mestre Armiliato l’empès cap el prosceni arran de fossar i el mestres de l’orquestra
li han llançat flors per haver-se’n sortit de la malaltia.
Quan el Manrico de Yonghoon Lee doncs no els del que farà història, li ha posat molta voluntat i entrega, cosa d’agrair,
de debò, però Manrico no és un paper vocalment fàcil, demana tenir una veu
lírica i amb cos, requisits, a criteri d’aquest bloc, que Y. Lee de moment
encara no té.
Dolora Zajick és una cantat que ens havia agradat molt i molt i sap greu
que ara, tot i voler-ho, no puguem dir que l’estat vocal de Dolora Zajick
ens emocioni com abans. Malhauradament
el temps passa i l’excepcionalitat d’aquesta mezzo també, de tota manera encara
ho fa millor que d’altres, però aquell timbre i aquell color que tenia, sap
greu dir-ho, però ja no hi és.
Quan a la resta del repartiment força correctes.
La producció? Dona.... (o home), diríem que McVicar n’ha tingut de més
inspirades.
Si volem seguir el llibret cliquin aquí.
I si volen la sinopsi la tenen aquí, que com veuran és un bloc que s'ho ha treballat molt i no com aquí que estem per fer el mínim esforç
Els vídeos:
Netrebko - Hvorostovski
|
la Netry (disculpin again)
|
Dolora Zajick
|
Yonghoon Lee
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada