Fátima Djarra Sani: “Si em van fer l’ablació era perquè m’estimaven”
Als quatre anys, la madrastra de Djarra li va anunciar una gran
festa en el seu honor. En realitat, va ser la cerimònia per arrencar-li
el clítoris, que li ha deixat seqüeles de per vida
MARTA RODRÍGUEZ
Contingut Premium
Als quatre anys, la madrastra de Djarra li va anunciar
una gran festa en el seu honor. La nena va esclatar d’alegria: sabates
noves, la casa plena de gent, menjar bo i abundant. No es podia demanar
res més a aquella edat, admet rient. En realitat, va ser la cerimònia
per arrencar-li el clítoris, que li ha deixat seqüeles de per vida.
Rebel des d’adolescent, la consciència del que li havien fet la va
portar a dedicar-se a sensibilitzar el món del salvatgisme d’aquesta
pràctica. Primer, explica, a la seva Guinea Bissau natal, i un cop a
Europa, entre el col·lectiu africà de Navarra. És mare de l’Asier, inici en euskera, un nom que va triar en resposta a Sansao ( qui acaba les converses ), que li havia proposat la seva mare en llengua pepel i que li sonava a “passat”.
Recorda el dia de la seva ablació?
Jo era una nena innocent, que només pensava a jugar, i quan la meva
madrastra em va despertar dient-me que hi hauria una gran festa a casa
de la meva àvia no podia estar més contenta. No sabia què m’esperava.
Com és una cerimònia d’aquest estil?
Érem moltes nenes juntes i ens van treure la roba i em van tapar els
ulls. Recordo que la meva madrastra em va dir “Les dones valentes no
ploren”.
I es fa un tall net?
Depèn de les ètnies o de qui fa el tall. Pot ser una mutilació total o
parcial: un altre cop depèn, perquè de vegades qui ho fa no és
professional o és gent gran que té problemes de vista i a vegades
arrenca tot el clítoris o una part.
Algun cop va preguntar per què?
No, no, mai se’m va acudir preguntar-ho. Fa poc que sí que em vaig
atrevir a fer-ho a una tia i em va dir que per tradició i cultura una
dona hi ha de passar.
¿Els partidaris ho justifiquen com un gest de tradició i d’integració social de la nena?
Sí, la mare quan ho permet no és conscient que està fent mal a la seva
filla. No són conscients de les conseqüències, del fet que un tall pot
provocar una hemorràgia mortal, dels problemes mèdics que arrosseguem.
No saben que una dona té més probabilitats de morir al part, que queden
danyades altres parts del cos per un tall maldestre. No es relaciona
l’ablació amb problemes ni mutilació.
Quines conseqüències s’arrosseguen?
Jo he patit moltes infeccions al llarg de la meva vida. Per descomptat
el plaer sexual és nul si no tens la sort de trobar una parella molt
sensible amb el teu problema i és conscient que ha d’estimular la zona.
Si no li importa el plaer, el teu sentiment, el plaer et passa
desapercebut. La majoria d’homes pensen que la nostra vagina és per a la
reproducció i prou. Moltes dones no saben què és un orgasme.
Amb els anys ha sentit ràbia?
Jo no sento ràbia ni odi. Si la meva àvia o la meva madrastra haguessin
sigut conscients de què feien, no m’ho haurien fet ni ho haurien
permès. Si em van fer l’ablació era perquè m’estimaven. Em vaig
rebel·lar però sempre amb respecte, per intentar que entenguessin que és
una pràctica nociva i que hi ha conseqüències. Jo he intentat lluitar
en contra de l’ablació sense jutjar ningú.
La felicito, si ho ha aconseguit.
Sí, és un exercici d’autocontrol necessari. L’ablació és encara tabú a
molts llocs i per parlar-ne cal tenir paciència i coratge. Des de ben
joveneta, sempre he sigut l’amiga corcó, que ha intentat canviar-ho tot:
les àvies del barri em tenien mania perquè ho qüestionava tot [riu].
Vostè va trobar l’amor de la seva vida.
Sí, i em va ajudar a entendre l’amor i a entendre què és ser una dona.
Però vull dir que també les dones ens ho hem de treballar perquè jo vaig
explicar-li què em passava, el vaig sensibilitzar, dient-li que si
plorava potser no era de plaer sinó que l’ablació provoca també dolor.
Cal explicar-ho i fer entendre als homes que hem sigut mutilades i que
l’ablació afecta no només la dona, sinó la parella.
¿La seva família de Guinea sap que treballa per evitar l’ablació?
Sí, ja em coneixen. ¿Saps què em va dir una tia ja gran que tinc? “Tu
pots explicar el que vulguis però si jo tornés a tenir una filla ho
tornaria a fer”. Però les coses estan canviant també a Guinea perquè al
final em va admetre que no s’atreviria a agafar una néta o una neboda
per fer-li el tall, només li faria a una filla. Gràcies a Déu: com que
sé que a la seva edat ja no tindrà més filles les nenes estan segures
[riu].
¿Què propicia el canvi social?
A Bissau l’ablació cada cop és més residual. El 2012 es va aprovar una
llei que castiga la mutilació amb cinc anys de presó. Sempre hi ha,
però, bosses de resistència i encara et trobes algú que diu: “Hem de
continuar practicant les nostres tradicions” i “Els blancs vénen per
enganyar-nos”. Un dia parlarem en passat de l’ablació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada