CARMEN (1875)
Música: Georges Bizet
Llibret: d'Henri Meilhac i Ludovic Halévy
A partir de la novel·la de Prosper Mérimée
Intèrprets:
Carmen Anita Rachvelishvili
Don José Aleksandrs Antonenko
Escamillo Ildar Abdrazakov
Micaëla Anita Hartig
Zuniga Keith Miller
Frasquita Kiri Deonarine
Mercédès Jennifer Johnson Cano
Moralès John Moore
Le Dancaïre Malcolm Mackenzie
Le Remendado Eduardo Valdes
Solo Dancers Maria Kowroski
Martin Harvey
Cor i orquestra del Metropolitan de N.Y.
Director musical:
Pablo Heras-Casado
Director escènic:
Richard Eyre
Cinemes Icària de
Barcelona
01 de noviembre de
2014
|
|
Abans d’entrar en matèria els haig de dir que Carmen no
ha estat mai una òpera del gust d’aquest bloc, és més, cada cop que la veig cau
una mica més. Dit això, tot el que segueix vostès ho podem llegir amb la cella
amunt, com sempre, altrament.
Servidora pensa que Carmen és una òpera adequada per fer afició, una òpera per
enganxar i si és possible quedar-s’hi en el món de l’òpera, però més enllà d’això
no li veig gaires més gràcies, honestament. El llibret ja surt carregat de
tòpics, els personatges són arquetips de ninotaire, i l’únic que presenta un
perfil una mica, només una mica, més matisat és Escamillo, el qual si bé és
cert que és un triomfador en el ruedo, desprès és qui és mostra més comprensiu,
amb matisos: no es vol barallar amb Don José, per exemple, i estima Carmen tot
i saben que durarà poc pel tarannà de la protagonista. Bé doncs tots aquests
tipismes encara queden més adobats pels directors d’escena. Com no he llegit la
novel·la no puc valorar quan fidedigna és l’òpera a l’obra escrita, en tot cas,
això tampoc ens ha d’impedir considerar la òpera per ella mateixa i l’opera per
ella mateixa, i sempre a criteri d’aquest bloc, és el que ja s’ha comentat, i
només és pot entendre aquesta esquematització pel desconeixement total de
llibretistes, compositor i directors d’escena de l’essència i de l’interior del
món que volen reflectir. Per reblar el que els dic: és com creure que tots els
tirolesos refilen, van amb calça curta i no tenen fred.
La producció d’ahir s’hi va abonar amb tots els tipismes
d’això que els dic, la violència en l’òpera Carmen va creixent fins arribar a l’assassinat
de Carmen en mans de Don José, però el director d’escena Richard Eyre no va
anar més enllà, com gairebé tots els directors d’escena, i confon aquesta
violència amb grolleria gestual, empentes, menyspreus, cops, estrebades.....
entre personatges i sobretot per part de Carmen, sense entendre que ja el personatge genera incomoditat, quan no, violenta impotència, només per
la seva actitud d’autoafirmació. Bé, no voldria
allargar-me més amb aquest tema, m’agradaria pensar que ha quedar prou clar.
Musicalment, servidora tampoc es que pensi que és una
partitura gaire reexida, però té una virtud al seu favor molt important, (i em sap greu semblar perdona vides, però no
ho sé dir de cap altra manera) i és que les àries més conegudes les coneix
tothom, fins i tot persones alienes a l’òpera, és a dir que algunes àries ja
han depassat el seu propi àmbit i han quallat arreu i a això cal donar-li el
valor que té, que és molt.
Quan les veus, tots i totes, en els seus grans o petits
papers ho van fer bé, per tant no entrarem en el detallet que no canvia substancialment
el resultat de l’elenc d’intèrprets. Però cal assenyalar que Anita
Rachvelishvili (nom impronunciable), va ser una Carmen molt completa
escènicament, canta, balla i actua sense complexos i sense defallir vocalment
en cap moment.
El llibret de l’òpera aquí
Fotografies de la producció:
|
|
Videos de la
producció:
|
|
I la Carmen preferida d'aquest bloc, Metropolitan 1987, i una Carmen del meu molt estimat Carlos Kleiber, però
el meu amor no em cega, i aquest dia del Metropolitan l'Agnès Baltsa
estava immillorable de veu i d'intencionalitat, sense caure en la
barroeria i també tenim una mostra de la veu d'en Josep Carreras.
|
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada