LES CONTES D'HOFFMAN
Música: Jacques Offenbach (bàsicament)
Llibret:
|
|
|
Antonia
Stella
Olímpia
Giulietta
Nicklausse/Musa
Hoffman
Lindorf, Coppellius,
Dr. Miracle i Capità
Depperttutto
Spalanzani
Crespel
Andres -Cochenille -
Frantz i Pitichinaccio
Maitre Luther
Director musical
Director d'escena
|
NatalieDessay
Susana Condon
Kathleen Kim
Tatiana Pavlovskaya
Michèle Losier
Michael Spyres
Laurent Naouri
Manel Esteve Madrid
Carlos Chausson
Francisco Vas
Alex Sanmartí
Stéphane Denève
Laurent Pelly
|
|
Cor i Orquestra del Gran Teatre del Liceu
17 de gener de 2013
|
||
No creguin que
m'alegra haver de dir que si d'ara endavant les representacions que veurem en
el Liceu són com les d'aquests Les Contes D'Hoffman, podem afirmar que el Liceu,
que d'ençà de l'incendi provava d'acostar-se a ser de nou un teatre de primera,
ha hagut de deixar aquests propòsits.
Començarem per la
producció ideada per Laurent Pelly, se'ns indica que aquest director ha trobat
la inspiració en l'obra pictòrica de Léon Spilliaert, res a dir, és
legítim però si l'únic que l'inspira aquest pintor és la producció que hem
vist, tenim un problema. Aquesta producció és anònima, anodina i avorrida, l'únic
moment "brillant" és el moment de l'ària d'Olímpia, on una grua que l'enlaira
queda perfectament incorporada dins la producció i res més.
El cor sona bé i fa el que pot amb el efectius que han quedat després
de les reduccions però sense brillantor, el mateix podem dir de l'orquestra i
quan a la Direcció de d' Stéphane
Denève entén l'obra però no quedarà en la memòria de qui escriu aquest
comentari.
Les veus. Veus? hi
va haver cantants? Lamento dir que no. Dels comprimaris habituals (Vas i Esteve
Madrid) no en parlaré perquè són cantants efectius en els papers que se'ls
encomana, coneguts i apreciats pel públic del Liceu. Destacarem a Laurent
Naouri que va fer els quatre papers amb solvència i Carlos Chausson que no es
pot dir que en aquesta òpera s'hi hagi d'esforçar gaire però que encara resulta
un valor segur.
Tampoc m'alegra
haver de repetir, com ja vaig fer en dues entrades anteriors, que Natalie
Dessay no està en el seu moment i molt em temo que ja no el tornarà a tenir, si
bé aquest cop no mostrava cansament ni va tenir dificultats per cantar el paper
d'Antònia, també és cert que la seva veu ha passat a ser una veu més. A les
rebotigues es comenta que deixa de cantar per dedicar-se al teatre, honestament
penso, com també vaig comentar anteriorment, que cal modificar el repertori, la
veu no està perduda, solament cal que sàpiga adreçar-la a tenor de les seves
facultats actuals.
Quan a la resta de
cantants, inexistents, un Hoffman sense ni aguts ni greus, solament zona mitja,
un Nicklausse (cantat per una mezzo), molt més que justeta gairebé inaudible i
sentint-ho molt tota aquesta resta, com els dic, inexistent, el pitjor de tot
és que probablement quedarà en la memòria com la producció on el Liceu va
emprendre un camí gens esperançador, esperem, momentani.
Solament afegir que s'entén
que el Liceu, com tota la societat catalana, no està passant un bon moment, i
trobant-nos en aquest punt, les veus que vam poder "escoltar" no cal
anar-les a buscar tant lluny, n'estic segura que aquí també trobem veus
similars, honestament, espero siguin millors.
L'argument aquí
Audició de la conferència
programada per Amics del Liceu aquí
Videos promocionals:
Mostra pictòria de Léon
Spilliaert:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada