BARCELONA BALLA. Dels salons aristocràtics a les sales de concert / Ferran Aisa. Barcelona : Base, 2011.
Als barcelonins i les barcelonines els
agrada parlar de la seva ciutat, els agrada que se l’anomeni i
s’estarrufa quan se li reconeixen la seva història i els seus valors.
Hom pot interpretar, equivocadament, que aquest cofoisme és una mena de
viure reclosa en ella mateixa, però també es poden fer altres lectures.
La Ciutat necessita, un cop i un altre, refermar la seva autoestima, una
lleu referència negativa cap a ella, pot deixar els seus vilatans
abatuts com s’ha demostrar en el decurs de la història. Com, un cop i un
altre, quan la ciutat vivia els seus moments més àlgids s’ha vist
sotmesa i reduïda. Aquesta podria ser la causa que de Barcelona, se
n’hagi escrit i se n’escrigui de manera contínua i abastament,
exhaustivament? no, encara no i la prova és que no ens n’atipem de
seguir furgant en la crònica de la Ciutat.
Es pot escriure encara més sobre
Barcelona? si, com ho demostra el llibre que avui comentem, ja que
Barcelona es pot mirar des de molts angles, gairebé es podria dir que hi
ha una Barcelona per a cadascuns dels seus habitants.
Així doncs, una bona mirada de la Ciutat
pot ser des la vessant del ball, Barcelona ha estat i és una ciutat
ballarina, com ho demostra el llibre escrit per Ferran Aisa i també com
ho demostra que no hi ha barri o carrer que per la seva festa major no
inclogui el ball.
L’autor ha fet un treball de recerca
encomiable. L’itinerari s’inicia al segle XVIII i abasta fins el segle
XXI, i en el seu decurs contemplem l’evolució dels balls, de les
músiques, dels seus àmbits, com es modifiquen els espais, del ball
segons els estaments socials; dels balls populars als balls particulars i
també com la política percutia en la manera de divertir-se dels
ciutadans.
Remarcable és observar, i això Ferran
Aisa ho transmet molt bé, com abans de 1936 la Barcelona ballarina
respirava i les cotilles no cenyien gaire, després, com molt bé
s’observa llegint el llibre i com hores d’ara tothom coneix, les
cotilles ofegaven i Barcelona va viure abatuda, però no van mancar mai
els balls, però en una altra constel·lació musical, abans eren els
cuplets i els tangos, després la copla, el bolero i el mambo.
Quan la urbs va començar a prendre alè,
van sorgir nous espais, els nous corrents musicals (rock, pop, cançó…)
propiciaven nous balls i nous conceptes d’entendre’l com molt bé queda
reflectit en el llibre, ja que Ferran Aisa en la seva tasca ingent no
exclou cap mena de ball, ni passat ni present, tots troben el seu
capítol alhora que també queden reflectits els salons, les sales, els
parcs i tot indret on el ball tenia una presència rellevant. Així doncs
ens trobem curiositats com la de tenir el primer cabaret-lleteria del
món, mentre hom prenia una xocolata fumejant podia contemplar senyoretes
lluint “presència escènica”.
I amb aquesta voluntat d’aplegar el
màxim d’informació també hi ha cabuda en aquest llibre pels temps de
Zeleste, Bocaccio, el carrer Tuset, l’entrenyable Sala Cibeles i molts
d’altres que ens és impossible consignar en aquest comentari.
Per acabar, solament comentar que no és
un llibre portable, és a dir, no el poden dur a la bossa (o si, sempre
hi ha persones agosarades), a causa del seu volum i del seu pes, ja que
la reproducció de dibuixos, pintures, fotografies i il·lustracions és en
paper satinat, les tapes són dures i més aviat es recomana la seva
lectura damunt d’un faristol o d’una taula, recomanació que,
evidentment, ningú està obligat ni obligada a seguir.
Sílvia Fortuny
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada