ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I
NACIONAL DE CATALUNYA
Vassily Sinaisky, director
SARAH CHANG, VIOLÍ
DVORÁK: Concert per a violí i
orquestra
XOSTAKÓVITX: Simfonia núm. 11
|
|
La violinista Sarah Chang (34 anys) va començar a tocar
el violí els 4 anys i amb l’alegria que s’atorguen títols i nomenaments en els
darrers anys, se la va qualificar de nena prodigi.
Quan aquesta intèrpret va començar a tenir una certa
nomenada la vaig escoltar en diversos enregistraments i no va fer niu en aquest
bloc, de manera que aquí no li hem seguit gaire la carrera i gairebé podríem
dir que no ens hem perdut res.
Veuran, en un/a violinista servidora està atenta a un detall que,
evidentment, no és vinculant per que l'intèrpret o faci bé o no, però que aquí, que som una
mica llepafils, doncs tenim en compte el detall, ço és, si el violinista mira
el violí o si el violinista l’escolta, és a dir que mira poc l’instrument però l’escolta.
Sarah Chang el mira però no solament no l’escolta sinó que no el deixa
respirar, aquest respirar pot ser inferior a un segon, però que aquest breu espai
de temps serveixi per tal que el violí pugui acabar el so i alhora respirar. Sí
podem dir-me estu(penda) per aquesta poca-soltada però si segueixen llegint
veuran que ve al cas.
A criteri d’aquest bloc Sarah Chang té una mancança de
molt difícil solució, no te res a veure amb la tècnica o la perfecció (en
aquest cas dubtosa) ni tan sols conceptual, i és que Sarah Chang no viu la
música i aquesta mancança, que em penso ella coneix, l’ha de suplir amb un cert
teatre, una gesticulació del tot innecessària però molt efectista i efectiva,
ja que el públic ha aplaudit generosament i ha deixat caure algun bravo, cosa
que solament puc atribuir a la voracitat del públic de voler sempre intèrprets
nous, de voler sempre la última novetat , alhora que els intèrprets,
pressionats per tot el que envolta el món de la música, acabin pensant que ells
(i elles) són l’últim i únic geni que la natura a creat.
Dit això, seguirem amb el concert. La segona part ha
estat molt millor, l’onzena de Shostakovic és una gran simfonia que permet el lluïment de l’orquestra i els músics s’hi han esforçat
i el director els ha sabut conduit per tal que els resultats fossin del tot reeixits,
no serà un concert de referència però tampoc oblidable.
I avui els deixo la simfonia sencera de Shostakovic, dirigida
per Kirill Kondrashin, també anomenada “any 1905”, en record del “diumenge
sagnant” quan a Sant Peterbourg, una manifestació pacífica de treballadors va
ser reprimida brutalment per les forces tsaristes.
diumenge sagnant - autor: Ivan Vladimirov
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada