diumenge, 4 de desembre de 2011

RODELINDA



RODELINDA
Música:Georg Friedrich Handel
Llibret: Nicola Francesco Haym

Rodelinda: Renée Fleming
Eduige: Stephanie Blythe
Bertarido: Andreas Scholl
Unulfo: Iestyn Davies
Grimoaldo: Joseph Kaiser
Garibaldo: Shenyang

Director musical: Harry Bicket
Director d’escena: Stephen Wadsworth



Aquesta és l’òpera emesa al cinemes Icària de Barcelona des del Metroplitan de Nova York.

Si volen saber l’argument i seguir el llibret poden clicar aquí.

Les veus. Formalment no puc dir que cap dels/les cantants no tingués prou solvència vocal més aviat el contrari, aquest cop l’elenc era homogeni i tots ho han fet força bé i aquí, ara, no descobriré la Renée Fleming, de sobrades facultats, però llevat de l’Andreas Scholl i el Iestyn Davies (contratenors), la resta, a criteri d’aquest bloc, no són veus de matís barroc.

Això no és ni bo ni dolent, i aquesta apreciació s’esdevé, probablement, que ja ens hem habituat a la música barroca amb criteris històrics, és a dir, criteris desproveïts de pesantor, tan pel que fa a les orquestres com a les veus, i aquest bloc ha tingut en tot moment la sensació de retrocedir uns anys, però bé..... d’això no n’hem de fer un drama.

Quan a la producció (és de l’any 2004 sinó m’erro), i també, ara que ens hem acostumat a la modernització d’aquesta mena d’òperes, aquesta producció és “barroca” i pel que fa la direcció d’escena, honestament, hi ha hagut algun moment que m’ha semblat, com dir-ho, simple.

De tota manera no creguin que no ens ho hem passat bé, no ha estat així, però és curiós, que els criteris historicistes actuals de com interpretar aquesta música han convertit els criteris precedents, alhora, en “històrics”.

Quan l'orquestra i el director, correctes atenent tots el que s'ha comentat anteriorment.

Els videos, dos de la producció que comentem i els seus intèrprets, i un tercer d’un ària que canta Grimoaldo (el dolent, per entendre’ns) que m’agradat molt, aquí en una versió de l’any 1998 dirigida per William Christie.