dimecres, 30 de maig de 2012

PAVEL HAAS QUARTET


PAVEL HASS QUARTET


Smetana (1824 – 1884)
Quartet núm. 1 "Sobre la meva vida"
·       Allegro vivo appassionato
·       Allegro moderato alla polka
·       Largo sostenuto
·       Vivace
Beethoven (1770 – 1827)
Quartet en si bemoll major, op. 130, amb Gran Fuga, op. 133
·       Adagio ma non tropoo – Allegro
·       Presto – L’istesso tempo
·       Andante con moto ma non toppo
·       Alla danza tedesca: Allegro assai
·       Cavatina: Adagio molto expressivo
·       Gran Fuga, op. 33

Palau de la Música Catalana
29 de maig de 2012
Cicle: Da Camera



Darrer concert del cicle Da Camera i un altre bon concert. La valoració final del cicle és força alta.

En un annex al programa de mà se’ns comunicà que la violinista, Eva Karova (la que està a l’extrem de la foto), té una lesió i romandrà apartada de les sales concert un cert temps, va estar substituïda per Marek Zwiebel (foto petiteta).

El quartet Pavel Haas va interpretar les dues peces amb molta sensibilitat, molt de rigor i van saber transmetre tota la seva intensitat.

Smetana va compondre el Quartet núm. 1 quan ja havia esdevingut sord i el sobrenom “De la meva vida” ja ens indica l’eix que el motiva, el darrer moviment és la presa de consciència d’una música nacional Txeca que pot ser molt reeixida.

Pel que fa el quartet de Beethoven ahir els Pavel Hass ens el van oferir en el seu estat primigeni, és a dir amb la Gran Fuga. Quan Beethoven va estrenar aquest quartet, inusual amb sis moviments i el darrer una Gran Fuga, l’editor la li va fer substituir per tal que tinguis una millor acollida del públic que la que va tenir el dia de l’estrena, i ara aquesta Gran Fuga s’interpreta aïlladament, però ahir ens la van oferir sencera. Com no els vull avorrir gaire més, els diré que el quartet de Beethoven és, com tot el que gairebé va fer aquest compositor, atemporal, no solament per la qualitat sinó per els girs expressius que s’hi apleguen.

I ara que hi penso, ahir anava de sords i ja veuen les obres que ens van deixar. 

Els tastets, el bis del Pavel Hass, el quartet Amèrica de Dvorak per ells mateixos; el darrer moviment, vivace, del quartet d’Smetana; del quartet de Beethoven: alla danza tedesca pel Quartet Busch, molt estimat per aquest bloc, i com no, la Gran Fuga.