HEM ESCOLLIT.
Vinguts del que fórem, restem el que
som.
Espectacle unipersonal
De i Amb Òscar Intente
INÚTILS MOTS
Programa:
·
L’EMIGRANT, Jacint Verdaguer
·
MEDITACIONS A VIL·LA JOANA, Joan Margarit
·
L’ONZE DE SETEMBRE DE 1714, Salvador Espriu
·
LA CAMPANA DE SANT HONORAT, Josep Maria de
Sagarra
·
LES TOMBES FLAMEJANTS, Ventura Gassol
·
CATALUNYA (1714-1936), Agustí Esclasans
·
CALL, Marcel Riera
·
CANT DE LA BANDERA, Joan Maragall
·
PÀTRIA, Ignasi Iglesies
·
A TOTS, Joan Fuster
·
LA RESPOSTA, Josep Carner
·
NO PASSAREU!, Apel·les Mestres
·
TOT ÉS INÚTIL (De festes llunyanes (1978),
Vicent Andrés Estellés
·
PÀTRIA LLIURE (De Prat de la Mola 1980),
Vicent Andrès Estellés
·
PUC DIR CAMÍ (De Als poetes amics), Marià
Villangómez
·
EL DIA, Agustí Bartra
·
AU JOVENT VIA FORA!, Anònim (s XIX)
·
DES D’UN BASTIÓ DEL CASTELL DE FOIX, Víctor
Balaguer
·
LES GORGES, Joan Salvat-Papasseit
·
CORRANDES D’EXILI, Pere Quart
·
EL MEU POBLE I JO, Salvador Espriu
·
ASSUMIRÀS LA VEU D’UN POBLE, Vicent Andrés
Estellés
·
MEDITACIÓ ÚLTIMA, Miquel Martí i Pol
·
A LA PÀTRIA (Guardeu-me la paraula, 1962),
Xavier Amorós
· LES
CASES DEL MEU CARRER, Enric Casasses
Sala Fènix – c/Riereta, 31 – Barcelona
11 desembre ‘17
|
|
Se’n fa difícil qualificar adequadament aquest espectacle que he pogut
veure a la Sala Fènix de Barcelona (l’alternativa de la alternativa), però m’inclino
per incloure’l dins l’apartat de teatre, tot i que tots els textos són poemes,
però no s’ajustaria a allò que entenem com un recital poètic, ja que Òscar
Intente no es limita solament a declamar el text amb el to adequat a cadascuns
dels poemes sinó que també tots ells van acompanyats de la gestualitat teatral
adequada.
Les persones que segueixen aquest bloc ja sabem que aquí (i sense que
hi hagi una explicació convincent) no es conrea gaire la poesia, aquest bloc es
decanta més per la literatura i l’assaig, és per això que ha estat una sorpresa
que l’horeta que dura l’espectacle ha passat sense adonar-me’n, gràcies a l’administració
dels temps. Òscar Intente controla força bé quan s’ha d’alçar, quan ha de moure
un objecte o quan la llum s’ha d’intensificar i d’altres detalls que ajuden que
l’espectacle avanci segur i sense estridències.
Tot i que en el programa de mà no queda reflectit (tal i com podem
veure més amunt), O. Intente ha inclòs, en aquest aplec de poesies, la Tirallonga dels Monosíl·labs de Pere
Quart (Joan Oliver). Servidora l’ha llegit un munt de
vegades per la riquesa lingüística que s’hi recull i també l’he escoltat en la veu d’altres,
però certament no se m’havia presentat mai amb tanta nitidesa com en la
interpretació d’Òscar Intente.
Si miren bé el programa ja s’adonaran que el fil unitari és Catalunya
davant l’invasor. L’actor davant d’aquest tema central podria caure en el
parany d'una falsa èpica, però no hi cau mai, cosa que servidora
agraeix (tot i que en aquests moments una mica d’èpica no ens aniria malament,
ja que si llegim els diaris ens hem passat tres pobles fent l’autocrítica. – disculpin l’arenga -). Retornem
a HEM ESCOLLIT, bé... retornem però no tenim gaire cosa més a dir. M’ho he
passat bé.
Desconec quan es tornarà a representar, si més no a Barcelona, si me n’assabento
els ho faré saber, ja que la d’avui era representació única.
Per cloure aquest comentari esmentar els versets d’un poema, del qual
no els puc dir quin era ja que el meu desconeixement és infinit, però que........ (acabin vostès la frase segons la intensitat que els commogui):
“...Sempre perdedors o vençuts
Però mai derrotats...”
Dit tot això, si tinc un però a fer: HEM ESCOLLIT, per una
servidora millor: HEM TRIAT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada